Monday, June 2, 2008

Sudut Agama

ingatlah pengorbanan ibu

Orang kata aku lahir dari perut mak..Bila dahaga, yang susukan aku.. makBila lapar, yang suapkan aku..ibuBila keseorangan, yang sentiasa di sampingku.. makKata ibu, perkataan pertama yang aku sebut.. Bu!Bila bangun tidur, aku cari.. makBila nangis, orang pertama yang datang ..makBila nak bermanja... aku dekati makBila nak bergesel... aku duduk sebelah makBila sedih, yang boleh memujukku hanya makBila nakal, yang memarahi aku... makBila merajuk... yang memujukku cuma..makBila melakukan kesalahan... yang paling cepat marah..makBila takut... yang tenangkan aku.. makBila nak peluk... yang aku suka peluk..makAku selalu teringatkan ..makBila sedih, aku mesti talipon... MakBila seronok... orang pertama aku nak beritahu... makBila bengang.. aku suka luah pada ..MakBila takut, aku selalu panggil.. "makkkkkkkkkkkk! "Bila sakit, orang paling risau adalah ..MakBila nak exam, orang paling sibuk juga MakBila buat hal, yang marah aku dulu..MakBila ada masalah, yang paling risau.. MakYang masih peluk dan cium aku sampai hari ni... MakYang selalu masak makanan kegemaranku. . MakYang selalu simpan dan kemaskan barang-barang aku, MakYang selalu berleter kat aku.. . MakYang selalu puji aku.. MakYang selalu nasihat aku.. .MakBila nak kahwin..Orang pertama aku tunjuk dan rujuk... MakAku ada pasangan hidup sendiriBila seronok... aku cari pasangankuBila sedih... aku cari MakBila berjaya... aku ceritakan pada pasangankuBila gagal... aku ceritakan pada MakBila bahagia, aku peluk erat pasangankuBila berduka, aku peluk erat MakBila nak bercuti... aku bawa pasangankuBila sibuk... aku terlupa pada MakBila sambut valentine... Aku hadiahi bunga pada pasangankuBila sambut hari ibu... aku cuma dapat ucapkan Selamat Hari IbuSelalu... aku ingat pasangankuSelalu... Mak ingat kat aku
Bila-bila... aku akan talipon pasangankuEntah bila.. aku nak talipon MakSelalu... aku belikan hadiah untuk pasangankuEntah bila.... aku nak belikan hadiah untuk MakRenungkan:Dulu Mak pernah kata: "Kalau kamu sudah habis belajar dan berkerja... bolehkah kamu kirim wang untuk Mak? Mak bukan nak banyak... lima puluh ringgit sebulan pun cukuplah".Berderai air mata. Hari ini kalau Mak mahu lima ratus sebulan pun aku mampu. Aku boleh kirimkan. Tapi Ibu sudah tiada.ingatlah pengorbanan ibuuuuu....

No comments: